Ako prebiehalo natáčanie študentského filmu, Vraždy v literatúre

Autor: Petronela Vavreková | 11.4.2016 o 8:29 | (upravené 2.5.2016 o 15:37) Karma článku: 1,19 | Prečítané:  131x

Ako študenti masmédií UPJŠ v Košiciach sme dostali náročnú úlohu. Natočiť film (Vraždy v literatúre) bez podobných skúseností a finančných prostriedkov.

V súvislosti s tým sme vytvorili webovú stránku, ktorej súčasťou je denník natáčania. Z každého natáčacieho dňa je video zo zákulisia a opis priebehu daného natáčania. Ako to teda prebiehalo?

 

Deň prvý

Prvý deň natáčania filmu (literárneho hľadiska) sa počiatočne niesol v duchu "osvojovania si techniky". To zahŕňalo prvé technické nastavovanie kamier, osvetlenia, mikroportov či ostatných nevyhnutných náležitostí. Čo by to už však bolo za natáčanie, keby sa hneď od prvej minúty neobjavovali viac či menej očakávané, menšie či väčšie technické problémy? Napriek tomu však príjemná atmosféra, entuziazmus ani nadšenie pre vec nechýbali. Najväčším problémom bol čas. Ako povedal sám William Shakespeare: Čas uteká podľa toho, s kým sme. Čím trafil, ako sa hovorí, "klinec po hlavičke". S jeho Othellom sme totiž strávili nemálo času až do poslednej sekundy. Domov sme odišli v neskorých večerných hodinách. Z plánovaných siedmich scén sa natočili tri. Režisér filmu, Igor Michalčík sa k prvému natáčaciemu dňu vyjadril nasledovne: „Všetci sme plní očakávaní, či to vyjde a ako to vyjde, aké bude nasvietenie, zvuk a pod. Je to úplne prvý deň a tak to aj berieme. Ale ja verím, že to dobre dopadne a dostane sa to do svojho cieľa, kam má.“

 

Deň druhý

Z prvého dňa natáčania sa presúvame do druhého, ktorého predmetom bolo natočiť scénu vraždy z knihy Zradné srdce od Edgara Allana Poea. Najväčšiu pozornosť bolo nevyhnutné venovať príprave scény i rekvizitám. Tou najdôležitejšou rekvizitou bolo skutočné srdce, ktoré v Poeovom diele vrah ukrýva pod podlahu. Hoci šlo o reálne srdce, samozrejme, nebolo  ľudské, ale prasacie. Študentov neminula ani príprava umelej krvi, čo sa neobišlo bez poriadnej dávky kreativity. Tú zaobstarala študentka, Františka Ihnátová: „Na prípravu krvi sme vyčerpali veľké množstvo potravinárskeho farbiva. To sme zmiešali s vodou, zlatým klasom, sójovou omáčkou a balzamikovým octom. Celú túto zmes sme napokon varili.“

 

Deň tretí

Tretí deň pozostával z natáčania psychologického hľadiska vrážd v regionálnom oddelení Verejnej knižnice Jána Bocatia v Košiciach. Celkovo sa podarilo natočiť dve scény zo siedmich. Počet klapiek na jednu scénu sa vyšplhal až na 28.

 

Deň štvrtý

"Dnes to už určite dokončíme." Takto zneli režisérové slová na začiatku natáčania. A tak sa aj stalo. Pokračovanie natáčania literárneho hľadiska išlo "ako po masle." Technika bola rozložená bleskovou rýchlosťou. Viac času si vyžiadalo už len doladenie detailov, respektíve aby sa kompozícia i nasvietenie stopercentne zhodovali s predošlým natáčaním. Plánované scény sa podarilo dokončiť za relatívne krátky čas.

 

Deň piaty

Šesť scén psychologického hľadiska za tri hodiny. Dnešok patrí medzi vrcholné výkony natáčania tohto filmu. Prebiehalo to v komornejšej atmosfére ako obvykle. Aj to však malo svoje čaro. Tréma i stres ostali za dverami. Okrem tradičného chodu natáčania sme dnes popoludní natrafili aj na nečakané udalosti. Behom prvej klapky sme započuli folklórne predstavenie a natáčanie sme museli o tridsať minút odložiť. Všetko zlé je však na niečo dobré. Minimálne sme si mali príležitosť vychutnať tradičnú slovenskú hudbu.

 

Deň šiesty

Šiesty deň natáčania za nami a s ním dokončená scéna Shakesperovho Othella. Ten ako hlavná postava diela z neovládateľnej žiarlivosti zavraždí svoju milovanú Desdemonu. Z modernej izby 21. storočia sme sa "preniesli v čase" až do renesančného obdobia. Perfektnú prácu odviedla maskérka, Daniela Huljáková, ktorá z rúk herca spravila hotové umelecké dielo. Na zmenu farby pleti použila špeciálne farby na tvár pre deti. A v akom duchu sa nieslo natáčanie tentokrát? "V duchu luxusu." Malebné prostredie, vynikajúce občerstvenie, príjemná atmosféra. No predovšetkým, chuť pracovať!

 

Deň siedmy

Siedmy deň natáčania sa presúvame do exteriéru, a to konkrétne do okolia Vyhliadkovej veže Hradovej pri Košiciach. Atmosféru klasicizmu tak dotváralo prostredie lesa. Chcelo to ale veľkú dôveru v počasie. Scéna vraždy si vyžiadala špeciálne rekvizity v podobe starožitných mečov. S nimi v rukách si naši herci pripomenuli detské časy.

 

Deň ôsmy

Každé obdobie filmu bude otvárať točiaca sa kniha. S dilemou ako na to si poradil náš kameraman Filip Petrik: „Nad myšlienkou "ako" točiť knihy sme rozmýšľali dlhý čas. Potrebovali sme točiť 7 kníh na čiernom pozadí, nie veľmi rýchlo, no tiež nie veľmi pomaly. Knihy sa mali otáčať pravidelne, frekvenciou asi 5 otáčok za minútu. Do úvahy pri výbere vhodného "točiaceho" nástroja padol náš zrak na gramofón a mikrovlnnú rúru. Gramofón je v dnešnej dobe pomerne ťažké zohnať, digitálne média ho dávno vytlačili z trhu. Po neúspešnom pátraní po gramofóne sme sa rozhodli rozobrať starú mikrovlnnú rúru. Počet otáčok, ktoré boli cca 5 až 6 za minútu, bol ideálny partner pre naše natáčanie.“

 

Deň deviaty

Dnešný natáčací deň sa začal adaptáciou scény vraždy zo stredovekého diela Tristan a Izolda. Motívom je vražda z lojality. Z tohto natáčania musíme špeciálne vyzdvihnúť kreatívny nápad študentky, Gabriely Homoľovej. Namiesto reálnych postáv sa pri súboji natáčali iba tiene a celej scéne to dodalo dramatickosť, dynamickosť, interesantnosť a ešte väčšiu umeleckosť.

V deviaty deň sa okrem vraždy zo stredovekého diela Tristan a Izolda natáčal aj ďalší motív vraždy. Plánovanej vraždy upálením z barokového diela Oslobodený Jeruzalem. Tá sa v diele nakoniec nerealizovala a skončilo to záchranou dvoch ľudských životov. Na druhej strane náboženské boje a križiacke výpravy so sebou priniesli obrovské množstvo nevinných obetí. Touto scénou sme sa snažili poukázať na motív sfanatizovaného vyvražďovania ľudí.

 

Deň desiaty

Desiaty deň natáčania - vražda z realistického diela Zločin a trest od F. M. Dostojevského. Chudobný študent Rodion Raskoľnikov zabíja pre peniaze starú úžerníčku, Aľonu Ivanovnu. Už nie sme začiatočníci, a tak šlo natáčanie naozaj veľmi rýchlo a bez najmenších ťažkostí. Krv v tomto prípade nevyhnutná nebola, a tak rekvizitami dnešného natáčania boli balíček a sekera.

 

Deň jedenásty – posledný

Posledný deň úspešne za nami. Vraždou zo starovekého diela Vládca Oidipus sme ukončili natáčanie filmu, Vraždy v literatúre. K celému natáčaniu filmu sa vyjadrili aj kľúčoví členovia štábu:

Igor Michalčík (réžia): „Spočiatku som bol skeptický, pretože dať dokopy tridsať ľudí je veľmi ťažké. Ale potvrdilo sa, že ak sa chce, všetko sa dá. Stále je to ešte surový materiál, ktorý treba ofarbiť, treba ho strihnúť, treba ho nazvučiť, pridať hudbu. Až vtedy je to dielo kompletné a môžeme povedať : "Áno, tak toto je naša práca." Ale celkovo to vnímam veľmi pozitívne a myslím, že to bude nielen dobrý výsledok, ale prospeje to aj celému kolektívu a zomkne ho to.“

Veronika Rusnáková (produkcia):  „Aj keď boli vybavovačky a organizácia tridsiatich ľudí náročná, stálo to za to. Snažili sme sa pripraviť všetko pre kvalitné zábery a pre ešte lepší výsledný film, produkt. Dúfam, že naša snaha bude viditeľná. My si každopádne odnesieme najmä veľa vtipných spomienok. Nezabúdajúc na to, že všetky dobré aj zlé situácie nás posunuli vpred a odnesieme si veľa praktických skúseností a vedomostí o tom, čo takéto projekty obnášajú.“

Filip Petrik (kamera): „Ako kameraman som bol s natáčaním spokojný. Všetko prebiehalo podľa plánu. Režisér mal väčšinou predstavu o tom, ako majú scény vyzerať, takže všetkým uľahčil prácu. Užili sme si kopec srandy, zblížili sme sa ako priatelia a nabrali kopec skuseností.“

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Odhalila kauzu slovenského predsedníctva. Odkiaľ prišla Zuzana Hlávková?

Gymnázium, ktoré navštevovala momentálne najznámejšia slovenská whistleblowerka, jej plánuje vyjadriť verejnú podporu.

DOMOV

Voliči chcú odchod Kaliňáka a Fica z Bonaparte. Smer bude padať ďalej

V Prešove bude Smer v najhoršej kondícii.


Už ste čítali?